در گزارشی که رئیس کمیته انرژی سنای آمریکا آن را تدوین کرده آمده است « اگر آمریکا ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت خام خود را لغو نکند، ایران بزودی به رقابت در بازارهای جهانی خواهد پرداخت که شرکت‌های آمریکایی عمدتا در آن راه ندارند.»

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، آمریکا و پنج قدرت دیگر جهانی ممکن است اوایل ماه ژوییه به توافقی با تهران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست یابند. اگر این توافق حاصل شود، ایران به عنوان عضوی از اوپک تا پایان سال 2016 نفت بیشتری تولید خواهد کرد و این مساله، قیمت‌های جهانی نفت خام را کاهش خواهد داد.
وضع تولید نفت در آمریکا روبه‌رشد است اما واشنگتن از زمان تحریم نفت کشورهای عرب در اوایل دهه 70 میلادی که موجب ایجاد خطر کمبود نفت در این کشور شد عمدتا صادرات نفت خام خود را ممنوع کرده است.
این گزارش که توسط دفتر لیزا مرکووسکی تدوین شده است می‌گوید در صورت حصول توافق هسته‌ای، عدم لغو ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا موجب خواهد شد صادرکنندگان ایرانی به بازاری دست یابند که به روی صادرکنندگان آمریکایی بسته است.
این گزارش می‌افزاید نفت خام آمریکا جایگزین خوبی برای نفت خام ایران نیست با این حال در شرایط مناسب اقتصادی، نفت این کشور با درجات مشخص می‌تواند وارد رقابت با نفت ایران شود.
مرکووسکی لایحه‌ای را برای لغو این ممنوعیت در سال جاری میلادی تدوین کرده اما معلوم نیست آیا این لایحه به 60 رای لازم برای تصویب دست خواهد یافت یا خیر.