(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیا ایران کشور امام زمان است؟

امام مهدی علیه‌السلام متعلق به تمام انسان‌ها، امام هستی و پیشوای جهانیان است. شرق و غرب عالم به امام عصر تعلق دارد. منظور از اینکه گفته می‌شود کشور امام زمان، عنایت ویژه امام مهدی علیه‌السلام به این منطقه است؛ زیرا تنها قسمتی که در آن، شیعیان آب و خاک دارند، طبق احکام الهی و اهل‌ بیت در آن حکومت می‌کنند، ایران است.
از سوی دیگر، تنها کشوری که انگیزه زمینه‌سازی ظهور را دارد، ایران است. در هیچ‌جای دنیا، کشوری نیست که حکومت آن شیعه باشد و یا ادعای زمینه‌سازی داشته باشد؛ ازاین‌رو امام خمینی رحمه‌الله می‌گوید: «این کشور صاحب‌الزمان است و باید کشوری باشد که تا ظهور موعود به استقلال خودش ادامه بدهد و قدرت خودش را در خدمت آن بزرگوار قرار بدهد».[۱] 
گفتنی است که شبیه این تعبیر نیز در جریان تشرف مرحوم آیت‌الله العظمی نایینی رحمه‌الله، از وجود شریف امام زمان عجّل الله فرجه نقل شده است که ایشان درباره حفظ ایران در جنگ جهانی اول فرموده‌اند: «اینجا شیعه‌خانه ماست! می‌شکند، خم می‌شود، خطر هست، ولی ما نمی‌گذاریم سقوط کند، ما نگهش می‌داریم».[۲]
بنابراین، اگر گفته می‌شود که ایران کشور امام زمان است، مقصود این است که ایشان نسبت به این مرز و بوم عنایت خاصی دارد و مردم آن نیز بیش از دیگران به آن حضرت اعتقاد و محبّت دارند و در مسیر تحقق اهداف و آرمان‌های او بیشتر می‌کوشند.
درباره این تعبیر که: «مهدی علیه‌السلام از مادری غربی و پدری شرقی است، پس شرق و غرب عالم متعلق به مهدی است»، باید گفت: دین اسلام که توسط پیامبرصلی‌الله‌علیه‌و‌آله آورده شد، متعلق به همه جهانیان تا ابد است. پیامبر نیز پیامبر شرق و غرب عالم بود، با اینکه پدر و مادری شرقی داشت. امام علی علیه‌السلام نیز که از پدر و مادر شرقی به دنیا آمده بود، بر شرق و غرب عالم امامت می‌کرد و هم‌ چنین دیگر ائمه علیهم‌السلام. پس دلیل تعلق امام موعود به شرق و غرب عالم، تولد ایشان از مادر غربی و پدری شرقی نیست. 

پی‌نوشت‌ها
۱. صحیفه نور، ج۱۴، ص۱۹۵؛ سخنان امام رحمه‌الله در این رابطه در فصل‌نامه انتظار، شماره۱، ص۲۰، گردآوری شده است.
۲. عنایات حضرت مهدی به علما و طلاب، ص۳۱۵؛ نمونه‌های مشابه دیگری نیز در کتاب میر مهر، ص۲۵ نقل گردیده است که عنایات امام عصر به ایران را ثابت می‌کند.