3  موضوع گفت‌وگوی خالد مشعل با مقامات عربستان shia muslim                  
 یکی از مقامات ارشد حماس گفت «خالد مشعل»‌رئیس دفتر سیاسی حماس امشب (پنجشنبه) اولین دیدار خود با مقامات عربستان را پس از سفر دیروز خود به این کشور خواهد داشت.

به گزارش مصاف، این مقام آگاه وابسته به حماس افزود در این سفر 3 روزه 3 پرونده مهم مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت:

اولین موضوع «بهبود روابط حماس با عربستان» است که اخیرا شاهد پیشرفت‌های مثبتی بوده و عربستان در قبال اقدامات حماس به ویژه در نزدیکی مصر حالتی از رضایت دارد.

موضوع دوم بازگرداندن دوباره نقش عربستان به عرصه فلسطین و ادامه تلاش‌هایی است که «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ماه‌های اخیر و در راستای نزدیک شدن دیدگاه‌های فتح و حماس آن را آغاز کرده است. همچنین تلاش برای امضای توافق «مکه 2» که به دلیل عدم اعتمادسازی و ادامه اختلافات داخلی نهائی نشد.

توافق یاد شده در سال 2007 با نظارت «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان میان فتح و حماس بسته شد و بر اساس آن توافق اختلافات میان فتح و حماس تمام و دولت وحدت ملی تشکیل شد اما این توافق فقط چندماه طول کشید.

اما موضوع آخر که مشعل با مقامات ریاض درباره آن بحث خواهد کرد آن است که رئیس دفتر سیاسی حماس ، مقامات عربستانی را در جریان تحولات و رایزنی‌های اخیر مربوط به پرونده آتش‌بس که به صورت محرمانه و با واسطه خارجی برگزار شده، قرار خواهد داد.

مقام وابسته به حماس در پاسخ به این سوال که آیا مشعل با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان هم دیدار دارد یا نه، گفت: این امر بعید نیست و به نتیجه دیدارهای مشعل با مقامات عربستان در خلال ساعات آینده بستگی دارد.

از سوی دیگر «اسماعیل الاشقر» یکی دیگر از اعضای ارشد حماس اعلام کرد که این سفر مشعل به عربستان آخرین آنها نخواهد بود.