هر روز می‌گوییم دیرکرد حرام است اما بانک‌ها توجهی نمی‌کنند shia muslim                  
 آیت الله نوری همدانی گفت: بارها اعلام کردیم و گفتیم دیر کرد ربا و حرام است،اما هر روز نامه هایی مبنی بر دریافت اینگونه پول‌ها از مردم برای ما می‌آید،ما هر روزمی گوییم دیر کرد حرام است اما بانک‌ها توجه نمی‌کنند

به گزارش مصاف به نقل از خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله حسین نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان امروز(15 خرداد) در دیدار علیرضا سیف مدیرکل بانک مرکزی و اعضای هیات مدیران عامل این بانک، با اشاره به این که در اسلام فقر مسئله بسیار مهمی است، اظهار داشت: مبنای اسلام این است که هر فردی از حداقل های رفاهی زندگی برخوردار باشد.

وی بیان داشت: با توجه به کلام امام صادق علیه السلام مسئولان باید امنیت، عدالت و فراوانی نعمت را برای مردم فراهم کنند، ما نیز نباید تنها عامل مشکلات اقتصادی را تحریم ها بدانیم، اگر خودمان مجهز شویم، استقامت و پایداری داشته باشیم می توانیم فقر را از میان برداریم.

آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهمی که امروز با آن مواجه هستیم مسئله عدم نظارت بر قیمت هاست، در واقع یکی از عوامل ایجاد فقر همین عدم نظارت و کنترل قیمت اجناس و کالاست.

وی با اشاره به این که قیمت های اجناس و اقلام در کشورهای خارجی کارشناسی و کنترل می شود، افزود: در ایران قیمت کالاها در بالا شهر و پایین شهر، شهر و روستا، جاده و داخل شهر فرق دارد که اصلا منطقی نیست و این عدم ثبات در قیمت موجب فقر می شود.

عامل 50 درصد گرانی و فقر کشور عدم نظارت بر قیمت هاست

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: سوء مدیریت دیگر مربوط به تحریم نیست، 50 درصد گرانی و فقر در کشور به عدم نظارت بر می گردد، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در روایات متعددی تلخی و مصائب فقر را عنوان کرده و مشکلات زیادی را برای فقر بر شمرده اند.

استاد برجسنه حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید با برنامه ریزی مدون با فقر مبارزه کنیم و ریشه آن را از بین ببریم، در این زمینه یکی از وظایف دولت همین نظارت بر قیمت ها قیمت گذاری بر اجناس است.

وی با بیان این که متاسفانه در فرهنگ مردم ما جا افتاده کالاها در هر سال باید گران تر از سال قبل باشد، اظهار داشت: این در حالی ست که در کشوری منفوری مانند عربستان قیمت برخی کالاها از 20 سال گذشته تا کنون تغییر چندانی نداشته است.

آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: بانک ها در زندگی اقتصادی مردم نقش مهمی دارند، این فرهنگ فعلی بانک ها از اروپا به ایران آمده است، فرهنگ دادن وام و گرفتن ربا فرهنگ اروپا و غرب است. در اسلام احتکار و ربا حرام می دانیم.

هدف بانک ها باید خدمت به مردم باشد

وی ادامه داد: بانک ها باید هدفشان خدمت به مردم باشد، نه این که دنبال پول در آوردن و کسب سرمایه باشند، این فضا باید از بین برود، در اسلام گاهی قانون و گاهی هم عواطف و اخوت حاکم است، بنابراین متمولان به جای ذخیره پول در بانک ها بیایند در زمینه کشاورزی و صنعت و تولید سرمایه گذاری کنند.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: بارها اعلام کردیم و گفتیم دیر کرد ربا و حرام است، اما هر روز نامه هایی مبنی بر دریافت اینگونه پول ها از مردم برای ما می آید، چرا باید این وضع بین ما و مسئولان بانک های کشور وجود داشته باشد؟ ما هر روز بگوییم دیر کرد حرام است و بانک ها هر روز بگیرند؟

صورت عقود بانک ها اسلامی و باطنش ربوی ست

وی تصریح کرد: اسلامی می خواهد سود در برابر کار یا در برابر کار و سرمایه باشد، نه این که در برابر سرمایه تنها، از مردم پول بگیریم، این حرام است، عقود اسلامی در بانک ها باید واقعا عقود اسلامی باشد نه این که فقط صورتش اسلامی و باطنش ربوی باشد.

آیت الله نوری همدانی در پایان یادآور شد: به مسئله ارزش پول نیز باید توجه ویژه ای شود، ارزش پول ما از کشور جنگ زده ای مانند عراق هم کمتر شده است، این ها باید برطرف شود.