(بسم الله الرحمن الرحیم)

کارشناسان صهیونیست در پانزدهمین دوره کنفرانس امنیتی و نظامی «هرتزلیا» درباره جنگ سوم علیه لبنان به بحث و بررسی نشستند.


29 کارشناس نظامی و امنیتی اسرائیلی در پانزدهمین دوره کنفرانس «هرتزلیا» (7 تا 9 ژوئن 2015) درباره جنگ سوم علیه لبنان به بحث نشستند.

«زهیر آندراوس» تحلیلگر اسرائیلی در مقاله‌ای که روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن آن را منتشر کرده ، در این خصوص نوشت: کارشناسان امنیتی و سیاسی اسرائیلی به صورت محرمانه اوضاع در جبهه شمالی (سرزمین‌های هم‌مرز با لبنان) را بررسی کردند و مشخص شد گزینه‌های اسرائیل در این باره بین بد و بدتر است.

بر اساس گزارش خود وبگاه هرتزلیا بارزترین نتایج این بحث‌های کارشناسان اسرائیلی بر دو گزینه تکیه داشت: تلاش برای جلوگیری از جنگ و سناریوی دوم عملی شدن این جنگ و تمرکز بر چگونگی پایان یافتن آن.

بر اساس سناریوی اول اسرائیل به داخل اراضی سوری و لبنانی حمله کرد تا عملیات انتقال موشک‌های زمین به زمین پیشرفته برای حزب‌الله را متوقف کند.حزب‌الله با شلیک 41 موشک در جولان اشغالی که منجر به کشته شدن 5 اسرائیلی و زخمی شدن 20 نفر دیگر شد، پاسخ داد.

آندرواس در ادامه نوشت: اسرائیل تصمیم گرفته که به شکلی حساب شده جلوی جنگ سوم لبنان را بگیرد و این تصمیم در نتیجه فشارهای خارجی، پیامدهای ویژه این جنگ و نیز پیام‌هایی از حزب‌الله مبنی بر اینکه خواهان جنگ نیست، گرفته شده است این بدان معناست که اسرائیل قواعد بازی در مقابل حزب‌الله را تغییر داده است. در همین چهارچوب راه‌حلی برای مانع شدن از انتقال توانایی‌های استراتژیک به حزب‌الله پیشنهاد داده تا مانع از تنش‌های آینده میان اسرائیل از یک جهت و حزب‌الله ، نظام ایران و ایران از جهت دیگر –بر اساس تعبیر وی- شود.

در ادامه گزارش مذکور آمده است: اما سناریوی دوم (جنگ) این را می‌گوید که حزب‌الله در خلال سه روز از جنگ 4500 موشک به سمت اسرائیل شلیک خواهد کرد. حزب‌الله همچنین موشک‌های زمین به دریا نیز به سمت کشتی‌های اسرائیلی شلیک خواهد کرد. دو جنگنده در سواحل «الخضیره» و «نتانیا» ساقط خواهند شد. تا کنون (سه روز گذشته از جنگ احتمالی) تعداد کشته‌های اسرائیلی 120 تن و زخمی‌ها بیش از 800 هزار نفر خواهند بود. فرودگاه‌های حیفا و بن گوریون بسته خواهند شد. اسرائیل نیز به اهداف حزب‌الله در لبنان و سوریه و نیز زیرساخت‌های لبنان حمله خواهد کرد و سامانه موشک‌های دروبُردش را تخریب خواهد کرد. اسرائیل مورد حمله شدید سایبری قرار خواهد گرفت. جهاد اسلامی 30 موشک به سمت اهدافی در داخل اسرائیل شلیک خواهد کرد و تل آویو پاسخ آنها را خواهد داد.

اندرواس سپس ادعا کرد: جنگ طولانی علیه اسرائیل به ویژه با توجه به (ضرورت) مقابله با عملیات زمینی داعش و النصره، تهدیدی اساسی علیه حزب‌الله است و حزب‌الله این موضوع را درک کرده و  تلاش دارد با یک جنگ کوتاه مدت برای مقابله با اسرائیل ، دستاورهایی کسب کند تا جایگاه خود در لبنان را تقویت کند. اسرائیل اگر بخواهد می‌تواند نظام «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را سرنگون و ضربه ای سخت به حزب‌الله وارد کند اما با این اقدام راه را در مقابل پیروزی دولت اسلامی (همان داعش) و النصره در سوریه می بندد و جنگ را از سوریه به لبنان انتقال می‌دهد. علاوه اینکه کارشناسان به منافع تاریخی میان اسرائیل و ائتلاف سنی یعنی اردن، مصر، عربستان و دولت‌های خلیج (فارس) اشاره می‌کنند و اسرائیل باید همکاری با این کشورها را تقویت کند.

در ادامه گزارش مذکور آمده است: روسیه به یک بازیگر مهم در خاورمیانه تبدیل شده و این امر در سایه تضعیف نقش آمریکا در خاورمیانه توجیه می‌شود. کارشناسان معتقدند که اسرائیل ناچار خواهد شد در مقابل مداخلات رو به رشد روسیه بایستد و در سایه مقابله با تهدیدات امنیتی موجود علیه اسرائیل باید روابط ویژه با آمریکا تقویت شود.

در کنفرانس هرتزلیا مسائل مختلفی از جمله ایران و برنامه هسته‌ای آن، لبنان، سوریه و عرق بحث  و گفت‌وگو شد