( بسم الله الرحمن الرحیم )
بیشتر مردم متوجه مسائل امنیتی نیستند‏.‏ آنها به اینترنت مراجعه می‌کنند و درباره همه مشکلات شخصی و حتی در مورد همسر یا نامزد خود حرف می‌زنند‏ در حالی که ممکن است همین اطلاعات علیه آنها به کار گرفته شود.‏
به گزارش شبکه ایران، گسترش شبکه‌های اجتماعی در اینترنت و اعتماد بیش از اندازه افراد به فضای مجازی موجب شده تا اعضای این شبکه‌ها، بسیاری از اطلاعات خصوصی خود را نیز بدون ترس از شناخته شدن، با دیگر اعضا در میان بگذارند. همین امر، بستر مناسبی را برای فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی فراهم کرده تا با سوءاستفاده از اطلاعات شخصی افراد، از آن‌ها در فعالیت‌های جاسوسی و تخلیه اطلاعات بهره گیرند.
* اسراییل از طریق فیس‌بوک جاسوس استخدام می‌کند
یکی از شبکه‌های اجتماعی پربازدید در سطح جهان، سایت "فیس‌بوک" است که به گزارش "ویکی‌پدیا"، با دارا بودن بیش از 200 میلیون کاربر در سراسر جهان، از جمله فراگیرترین شبکه‌های اجتماعی دنیا محسوب می‌شود. بطوریکه این شبکه هم‌اکنون به 40 زبان مختلف قابل دسترسی بوده و نکته جالب‌تر آنکه بیش از 70 درصد کاربران این شبکه آمریکایی در خارج از ایالات متحده زندگی می‌کنند.
در این میان سازمان‌های جاسوسی و اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز با تمرکز بر فیس‌بوک می‌کوشند تا با شناسایی اتباع کشورهای مختلف و سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی آن‌ها، این افراد را وادار به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی کند.
در همین رابطه، "رونن برگمن" کارشناس اسراییلی امور اطلاعات و نویسنده کتاب "جنگ مخفی اسراییل در ایران" به پایگاه خبری "بی‌بی‌سی" می‌گوید: زیر نظر داشتن شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، حداقلی چیزی است که باید از سرویس اطلاعاتی هر کشور انتظار داشت‏.‏ 
برگمن تاکید می‌کند‏:‏ اسراییل از اطلاعات شخصی که به میزان زیادی در اینترنت یافت می‌شود، برای شناسایی افرادی که احتمال دارد به این رژیم کمک کنند، استفاده می‌کند‏.‏ 
* شنود مکالمات تلفنی، اعضای حماس را به اینترنت کشانده است
این کارشناس اسراییلی می‌افزاید‏:‏ اگر ‏50‏ سال دیگر پرونده‌های مخفی "شین‌بت"،‏ سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی، و همچنین سازمان اطلاعاتی ارتش این رژیم را باز کنیم، متوجه می‌شویم که تجهیزات جاسوسی اسرائیل از دستگاه‌هایی که در فیلم‌های تخیلی جیمز باند استفاده می‌شود، بسیار محیر العقول‌تر است‏.‏ 
برگمن با اشاره به چگونگی بهره‌گیری رژیم صهیونیستی از شبکه‌های اجتماعی اینترنت می‌گوید‏:‏ اگرچه سرویس‌های اطلاعاتی اسراییل معتقدند که از طریق شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان جاسوس‌هایی را استخدام و به مدت طولانی به کار گرفت، اما در هر حال اطلاعات آنلاین ممکن است به سرویس‌های اطلاعاتی کمک کند تا افرادی را شناسایی کنند که ممکن است برای آنها مفید باشند؛ مثل افرادی که با حماس ارتباط دارند‏.‏
گزارش بی‌بی‌سی حاکی از آن است که اعضای جنبش حماس معتقدند که علاقه مردم منطقه غزه به شبکه‌های اجتماعی در اینترنت باعث شده تا رژیم صهیونیستی بتواند از این طریق جاسوس استخدام کند‏.‏
بی‌بی‌سی در این‌باره می‌نویسد‏:‏ مدتهاست که شبکه‌ای از خبرچین‌ها در کرانه باختری و غزه برای اسرائیل کار می‌کنند‏.‏ هدف اسرائیل نیز از داشتن چنین شبکه‌ای، مختل کردن فعالیت‌های گروه‌های مبارز است‏.‏ بطوریکه این هفته حماس اعلام کرد، هر فردی را که در حین جاسوسی برای اسرائیل به دام بیندازد، اعدام خواهد کرد‏.‏
در همین رابطه "ایهاب الحسین" یکی از سخنگویان وزارت کشور دولت حماس می‌گوید‏:‏ ابعاد استفاده از فیس بوک خیلی گسترده است‏.‏ بیشتر مردم متوجه مسائل امنیتی نیستند‏.‏ آنها به اینترنت مراجعه می‌کنند و درباره همه مشکلات شخصی و حتی در مورد همسر یا نامزد خود حرف می‌زنند‏ در حالی که ممکن است همین اطلاعات، علیه آنها به کار گرفته شود.‏ 
ایهاب‌الحسین می‌افزاید‏:‏ اینترنت به آنها (سرویس‌ جاسوسی رژیم‌ صهیونیستی) اجازه می‌دهد تا وانمود کنند که همه چیز را درباره مردم می‌دانند‏.‏
این گزارش در تشریح چگونگی ارتباط‌گیری سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با کاربران اینترنتی می‌نویسد: ممکن است نیروهای سرویس اطلاعاتی اسراییل از طریق تلفن، ایمیل یا جاسوسان این رژیم که در منطقه مستقرند، با افراد مورد نظر تماس گرفته و از اطلاعاتی که از طریق فیس‌بوک به دست آورده‌اند، قربانیان را تحت فشار بگذارد تا آن‌ها را وادار به جاسوسی برای اسراییل کنند. 
همچنین دکمه‌ای موسوم به پرسش یا Ask به فیس‌بوک اضافه شده تا کاربران کنجکاو بتوانند به این وسیله در مورد وضعیت تاهل دیگر کاربران از آن‌ها سوال کنند. البته استفاده از این دکمه در صورتی مفید است که کاربر اطلاعات مربوط به وضعیت تاهلش را برای عموم کاربران به اشتراک نگذاشته باشد.

کاربران در زمان ارسال درخواست خود در این زمینه می‌توانند مطلبی را نیز به طور شخصی به نگارش درآورند. کاربران در پاسخ می‌توانند مواردی مانند مجرد، متاهل، در وضعیت پیچیده و ... را انتخاب کنند و تصمیم بگیرند که پاسخشان به طور عمومی یا تنها برای سوال کننده به نمایش درآید.

این دکمه از چند ماه قبل برای پرسش کاربران از یکدیگر در مورد مسائلی هم‌چون برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه یا شماره تلفن شخصی مورد استفاده بود، اما این اولین بار است که از آن برای پرسش در مورد مسائلی چنین شخصی استفاده می‌شود.

تحلیل‌گران معتقدند فیس‌بوک در تلاش است به هر نحو ممکن اطلاعات بیشتری در مورد کاربران خود جمع آوری کند که این امر با تلاش برای حفاظت از حریم شخصی آن‌ها مغایرت دارد و جالب است که در پاسخ‌های پیش‌بینی شده در زمینه وضعیت تاهل گزینه به شما مربوط نیست، وجود ندارد.

براساس پژوهش انجام شده در دانشگاه گلاسکو، هر قدر‌ که‌ زنان‌ و‌ دختران به تصاویر زنان دیگر روی شبکه‌های اجتماعی دقت کنند‌ و اهمیت بدهند،‌ به مرور‌ برداشت منفی‌ از‌ خصوصیات‌ ظاهری‌ خود‌ در‌ آن‌ها‌ تشدید‌ خواهد شد.

این پژوهش هم‌چنین نشان داده که برای اکثر‌ زنان مقایسه خود با‌ تصویر‌ دوستان‌ و‌ آشنایان‌ از‌ مقایسه‌ با‌ تصویر‌ ستاره‌ها و‌ افراد سرشناس مهم‌تر و تاثیر‌گذارتر است.

این اولین پژوهشی است که به طور مشخص در مورد رابطه میان سپری کردن وقت بر روی شبکه‌های اجتماعی و تصور و برداشت منفی از خصوصیات ظاهری افراد انجام می‌شود.

در مورد این موضوع شکی وجود ندارد که تمام رسانه‌های جمعی و به خصوص رسانه‌های دیجیتال مثل شبکه‌های اجتماعی روی درک و احساس افراد از مشخصات ظاهری آن‌ها تاثیر می‌گذارد ولی در مورد جزییات و اشکال این تاثیر گذاری هنوز شناخت و اطلاعات دقیقی در دست نیست.

براساس این گزارش زنان و دختران جوان به نسبت مردها وقت بیش‌تری را در شبکه‌های اجتماعی صرف کرده و عکس‌های بیش‌تری از خود را روی این رسانه‌ها منتشر می‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه‌های «اوهایو» و «آیوا» در آمریکا و دانشگاه «گلاسکو» در اسکاتلند در مطالعات خود رفتار حدود 900 دانشجوی دختر در آمریکا را بررسی کردند. در این نظرسنجی‌ها از آنان در مورد نحوه استفاده از فیس‌بوک، مشخصات تغدیه و میزان ورزش و توجه آن‌ها به مشخصات ظاهری خود سئوالاتی پرسیده شد.

پژوهشگران دراین مطالعات که نتایج آن در یک کنفرانس علمی در شهر سیاتل ارائه شده است، متوجه شدند که بین نارسایی‌های تغذیه و نحوه کاربری از شبکه‌های اجتماعی ارتباط مستقیمی وجود ندارد. اما آن‌ها دریافتند که بین مدت زمانی که دختران روی شبکه‌های اجتماعی صرف می‌‍کنند با مقایسه منفی ظاهر خود با سایر افراد یک ارتباط مستقیم وجود دارد.

«پتیا اکلر» از پژوهشگران دانشگاه گلاسکو گفت: صرف اوقات زیاد روی شبکه فیس‌بوک ضرورتا با مشکلات و بیماری‌های مربوط به تغذیه ارتباطی ندارد. ولی ارتباط آن با تصور منفی افراد از مشخصات ظاهری خود را می‌توان به خوبی دید.

وی افزود: توجه بیش از حد به مشخصات ظاهری روی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از یک چنین حساسیت‌ها و مقایسه‌هایی با تصاویر رسانه‌های جمعی قدیمی خطرناک‌تر باشد. 

افراد خود را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان و آشنایان مقایسه می‌کنند نه با ستاره‌ها و افراد سرشناس که هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارند. با وجودی که مقایسه کردن خود با دوستان و آشنایان درست به اندازه مقایسه خود با ستاره‌های مشهور یک نیاز وعادت غیر واقعی است اما به خاطر وجود آشنایی با این افراد تاثیر منفی آن به مراتب بیشتر از رسانه‌های قدیمی است.

مشخصات ظاهری و اندام افراد یک بخش مهم از احساس هویت آن‌ها است و به خصوص در مورد جوانان نباید آن را خودنمایی‌های پوچ و بیهوده تلقی کرد.

توجه و نگرانی در مورد وزن و ظاهر فیزیکی افراد اکنون به یکی از موضوعات مهم در فرهنگ روزمره مردم در سراسر جهان بدل شده است. در سنین نوجوانی و جوانی که بدن و مشخصات ظاهری افراد در حال تغییر است، توجه به فیزیک، ظاهر و نحوه لباس پوشیدن ستاره‌های مشهور به یک فشار فرهنگی و روحی - روانی جدی تبدیل شده است.

جوانان مرتب خود را با این نمادهای تبلیغاتی مقایسه کرده و هرگونه تفاوت در ظاهر خود را یک ضعف و کاستی بزرگ تلقی می‌کنند و از آن رنج می‌برند.

همچینین بر اساس نتایج تحقیقات راسل کلایتون، یکی از محققان دانشکده خبرنگاری دانشگاه میزوری آمریکا، افرادی که بطور مداوم از توییتر استفاده می کنند بیشتر در معرض جدایی از همسر خود قرار دارند. آمار خیانت در بین این افراد نسبت به افرادی که از این شبکه‌ها استفاده نمی کنند و یا استفاده آنها کمتر است، نیز بالاتر است.

این محقق که پیشتر تحقیق مشابهی را در مورد تأثیر فیس بوک بر روابط زوجین منتشر کرده، معتقد است بر اساس نتایج این تحقیقات توییتر نیز تأثیر مشابهی را بر روابط زوجین دارد و باعث بروز مشکلات مشابهی در روابط بین مردان و زنان می‌شود. 

بر اساس تحقیق اخیر توییتر حتی از فیس‌بوک برای روابط خانواده مخرب‌تر است. کلایتون با اشاره به نتایج تحقیق قبلی خود در مورد فیس بوک، که تأثیر این شبکه اجتماعی را بر روابط زوجین با سابقه بالای آشنایی را کمتر از زوجین با سابقه کم آشنایی یا زندگی نشان می‌دهد عنوان کرد که توییتر بر روابط تمام زوجین تأثیر منفی دارد به گونه‌ای که حضور مداوم در این شبکه اجتماعی می تواند باعث بروز تنشهای شدید و حتی جدایی بین زوج‌های حتی با سابقه ازدواج بیش از چند 10 سال شود. 

این تحقیق که با سوال از بالغ بر 581 داوطلب بین 18 تا 67 سال انجام شده است، افراد را در زمینه مدت حضور در این شبکه اجتماعی، فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌دهند و همچنین مشاجره‌های احتمالی مرتبط با مشکلات ناشی از استفاده از توییتر آنها با همسران خود مورد سؤال قرار داده است.

کلایتون با اشاره به تحقیقات صورت گرفته یکی از علل انجام این تحقیق را مراجعه یک زوج که بر سر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در روابط خود دچار مشکل شده بودند عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه تأثیر این شبکه‌های اجتماعی بر افراد در بسیاری از جهات همچنان نادیده گرفته می‌شود و نامشخص هستند گفت: این امکان وجود دارد که حضور زوجین در شبکه‌هایی که امکان ارائه حساب کاربری مشترک را برای آنها فراهم می‌کند بتواند به بهبود روابط بین آنها و کاهش تنش در سطح خانواده بی‌انجامد. 
در بحران جاری تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و فیس‌بوک به خدمت این رژیم درآمده‌اند و کاربرهای مختلف مطالبی در حمایت از رژیم صهیونیستی و مقصر خواندن نیروهای مقاومت منتشر می‌کنند.

در حالی که با نگاه اولیه اینطور به نظر می‌رسد که تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی‌،حامی رژیم صهیونیستی هستند اما اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد این جریان‌سازی‌های فیس‌بوکی و توییتری، دست‌ساز دولت اسرائیل است.

استفاده از دانشجویان صهیونیست به عنوان کاربر شبکه‌های اجتماعی، از آگوست سال 2013 افشا شد که دفتر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس از برنامه دولت اسرائیل برای اختصاص کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان به منظور استفاده از توان آنها برای تولید مطالب حامی اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

دانشجویان متقاضی همکاری در این پروژه‌ها به چند سطح تقسیم شده‌اند. سطح بالا نقش هماهنگ‌کننده را بر عهده دارد که از کمک هزینه تحصیلی کامل برخوردار خواهد شد. در زیرمجموعه هر یک از این هماهنگ‌کننده‌ها، مسئولان بخش‌های زبان، گرافیک و تحقیقات قرار دارند که از کمک‌هزینه‌های پایین‌تر برخوردار می‌شوند. در سطح آخر هم فعالان دانشجویی قرار دارند که حداقل کمک‌هزینه تحصیلی را دریافت می‌کنند.

چند ماه پیش و پس از اعلام این پروژه، نتانیاهو در یک نشست خبری با تقدیر از متقاضیان پیوستن به این پروژه، خطاب به آنان گفت: «ما اکنون در چهار جبهه مشغول هستیم: جبهه نظامی، جبهه داخلی، جبهه دیپلماتیک و جبهه دیپلماسی عمومی... ما باید برای حقیقت مبارزه کنیم، برای واقعیات، و کمک شما بیش از طلا می‌ارزد... شما با صنعت دروغ‌سازی مبارزه می‌کنید.»

مسئول اجرای این پروژه در دولت رژیم صهیونیستی، دانی زیمن از مسئولان دیپلماسی عمومی این رژیم است که تفکرات ضد اسلام شدیدی دارد. وی اخیرا با آغاز ماه رمضان، در صفحه فیس‌بوک خود با اهانت به مسلمانان نوشته بود: «آیا روزه‌داری در ماه رمضان به این معنا است که مسلمانان در طول روز از خوردن یکدیگر خودداری می‌کنند؟» این اظهارنظر توهین‌آمیز وی حتی مسئولان این رژیم را نیز به واکنش واداشت به طوری که وی را از این پروژه کنار گذاشتند.

استفاده رژیم صهیونیستی از دانشجویان برای کارهای رسانه‌ای

دانی زیمن


سال گذشته هم افشا شده بود که رژیم صهیونیستی به دانشجویان این کشور که پیام‌های آنلاین در حمایت از اقدامات این رژیم منتشر کنند، برای 5 ساعت کار در هفته، 2000 دلار حق‌الزحمه پرداخت می‌کند.

حساب کاربری فلسطینی‌هایی که هرگونه مطلبی علیه جنایات صهیونیست‌ها منتشر کنند و خواستار مقابله با اشغالگران شوند، توسط مدیران فیس‌بوک مسدود می‌شود اما هم‌زمان صهیونیست‌ها به راحتی در فیس بوک به انتشار مطالب تحریک‌آمیز و تروریستی علیه فلسطینی‌ها مشغولند.

در ماه‌های گذشته حساب کاربری بسیاری از فلسطینی‌ها در فیس بوک، مسدود شده است. علت مسدود شدن این صفحات، محتوای خشونت‌آمیز و ضد صهیونیستی آنها اعلام شده است.

اما مسئولان فیس‌بوک در یک رفتار کاملا دوگانه و تبعیض‌آمیز، خشن‌ترین و محرک‌ترین صفحات صهیونیست‌ها و حامیان کشتار فلسطینی‌ها را باز گذاشته‌اند.

حتی صفحاتی که در آنها مطالبی حاوی ضرورت قتل عام فلسطینی‌ها نیز منتشر می‌شود، کاملا باز است و از برخورد مدیران فیس بوک خبری نیست.

به عنوان مثال، اخیرا یکی از کاربران صهیونیست،‌صفحه‌ای در فیس‌‌بوک راه‌اندازی کرده که نام و موضوع آن ضرورت کشتن هر فلسطینی در هر ساعت است. تاکنون 16 هزار صهیونیست نیز از این صفحه حمایت کرده‌اند.

در این صفحه از صهیونیست‌ها خواسته شده تا زمان پیدا شدن سه شهرک‌نشین صهیونیست که اخیرا مفقود شده‌اند، هر ساعت یک فلسطینی را بکشند.

رفتار دوگانه فیس بوک با کاربران فلسطینی و صهیونیستی

سه صهیونیست مذکور از پنجشنبه گذشته در حوالی کراخنه باختری مفقود شده‌اند و صهیونیست‌ها مدعی هستند که مبارزان فلسطینی آنها را به دام انداخته‌اند. اما حماس، ادعای صهیونیست‌ها را رد کرده است. با این حال، صهیونیست‌ها به همین بهانه ده‌ها تن از مقامات حماس را بازداشت کرده‌اند.


 شبکه اجتماعی فیس بوک را میتوان یکی از جاهلیت های آخرالزمان دانست که جایی برای خودنمایی افراد شده است



  • کاری از واحد افشاگری تیم مقاومت تاریک
  • منابع استفاده شده: جهان نیوز، گرداب، مشرق نیوز، وبلاگ نیوز