در سلسله مقالات موضوع? «باکشت? نوح تا کشت? حس?ن (عل?ه السلام) » برآن?م که در ا?ام انتها?? ماه صفر، به بررس? م?زان شباهت کشت? نجات حضرت نوح با کشت? نجات عالم?ان که حس?ن بن عل? (عل?ه السلام) است بپرداز?م و ب?اموز?م که چگونه ا?ن کشت? م?تواند ما را از طوفانها? آخرالزمان حفظ نما?د و به ?اران? برا? حضرت صاحبالزمان (عجل الله تعال? فرجه الشر?ف) بدل نما?د. در نوشتار پ?ش رو که اول?ن شماره از سلسله مد نظر م?باشد، به عنوان مقدمه به ارائه برخ? شباهتها? قوم نوح با مردم آخرالزمان اشاره خواه?م نمود.
بسم الله الرحمن الرح?مقرآن کتاب? موجز و مختصر است و برا? هدا?ت تمام? انسانها از سو? خداوند نازل شدهاست؛ از ا?ن رو ذکر تمام? داستانها و وقا?ع در آن با هدف عبرت آموز? به مخاطبان و پ?روان اسلام ارائه شدهاست.نکته لازم به ذکر ا?ن است که داستان پنج تن از پ?امبران اله? که در قرآن آمده است که دارا? و?ژگ? مشترک م?باشند؛ ا?ن پ?امبران عبارتند از حضرت نوح، حضرت هود، حضرت صالح، حضرت لوط و حضرت شع?ب. و?ژگ? مشترک تمام? ا?ن 5 پ?امبر ا?ن بوده که آنها قوم خود را مخاطب قرار م?دادند. بد?ن معنا که در داستان حضرت ابراه?م، ا?ن پ?امبر عظ?م الشان، عمو? خود و نمرود را مخاطب قرار م?دهد و حضرت موس? فرعون را. ?عن? مخاطب ا?ن دو پ?امبر حاکمان بودهاند. اما حضرتنوح تمام? قوم خود را مخاطب قرار داده و با تفکر جار? در قوم خود به مبارزه پرداختهاست. بد?ن معنا که ه?چ فرد ?ا افراد شاخص? در مقابل حضرت نوح وجود ندارند بلکه مخاطب نوح تمام? قوم او هستند. از ا?نرو خداوند ضمن نقل داستان حضرت نوح و سا?ر پ?امبران? که ا?ن و?ژگ? را دارند از آنها به برادر قوم خود (اخاهم نوح) ?اد م?کند. ?عن? تاک?د بر ا?ن است که ?ک? از م?ان خود آنها به پ?امبر? برگز?ده شده و قصد هدا?ت آنها را دارد.و?ژگ? اصل? قوم نوح ا?ن بودهاست که از نظر اعتقاد?، خلق و خو? و ارزشها? اخلاق?، به شدت به مردم آخرالزمان شب?ه بودهاند و امر خداوند در قبال آنها به گونها? بوده که در نها?ت ?ک تصف?ه اساس? صورت م?گ?رد و حت? ?ک نفر کافر در زم?ن باق? نم?ماند دق?قا همانند وعدها? که خداوند در مورد آخرالزمان دادهاست.لازم به ذکر ا?ن است که طوفان نوح در قرآن به عنوان امر اله? معرف? شده است و قرآن بارها عنوان م?کند که از ا?ن آ?ات عبرت بگ?ر?م در غ?ر ا?ن صورت با?د در پ?شگاه اله? پاسخگو باش?م.• و اما قوم نوح ...قرآن در توص?ف قوم نوح م?فرما?د کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَل?نَ (1)؛ ?عن? قوم نوح، کل پ?امبران و اصل پ?امبر? را تکذ?ب م?کردند و ا?ن اصل را به کل قبول نداشتند. آنها خداوند را قبول داشته اما قبول نم?کردند که خدا واسطها? از م?ان خودشان به عنوان پ?امبر فرستادهاست و هم?ن امر زم?نه مخالفت آنها با حضرت نوح و اصل پ?امبر? و در نها?ت نزول عذاب بر آنها را فراهم آورد و آنها و تفکرات را?ج در ا?ن قوم را برا? تمام آدم?ان آ?ه و نشانه قرار داد: وَ قَوْمَ نُوحٍ لَمَّا کَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْناهُمْ وَ جَعَلْناهُمْ لِلنَّاسِ آ?َةً وَ أَعْتَدْنا لِلظَّالِم?نَ عَذاباً أَل?ماً (2) « و قوم نوح را هنگام? که رسولان ( ما ) را تکذ?ب کردند غرق نمود?م، و آنان را درس عبرت? برا? مردم قرار داد?م و برا? ستمگران عذاب دردناک? فراهم ساخته ا?م»شاخصهها? قوم نوح:اول?ن و?ژگ? اصل? که در م?ان ا?ن قوم بروز و نمود داشته است، پوز?ت?و?سم (اثبات گرا??) بوده است. ا?ن تفکر بر ا?ن مسئله تاک?د دارد که تمام چ?زها?? که م?ب?نم برا?م اثبات شدهاست و باق? چ?زها? ناد?دن? برا?م قابل?ت اثبات ندارد.در توض?ح ا?ن اصل و رابطه آن با قوم نوح با?د از نوع دعوت ا?ن پ?امبر اله? در قبال قوم خود، آغاز نما??م.خداوند در قرآن از ش?وه و آغاز دعوت حضرت نوح و پاسخ قوم او بد?ن صورت ?اد م?کند:وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ إِنِّ? لَکُمْ نَذ?رٌ مُب?نٌ (3)«و همانا نوح را به سو? قومش فرستاد?م که [به آنها بگو] ب? ترد?د من برا? شما [از جانب خدا] ب?م دهنده ا? آشکارم.»أَنْ لا تَعْبُدُوا إِلاَّ اللَّهَ إِنِّ? أَخافُ عَلَ?ْکُمْ عَذابَ ?َوْمٍ أَل?مٍ (4)«که جز خدا را نپرست?د ، که همانا من بر شما از عذاب روز? دردناک ب?م دارم.»در ا?ن دو آ?ه حضرت نوح به سه اصل اول?ه د?ن ?عن? توح?د، معاد و نبوت اشاره م?نما?د. لازم به ذکر است اول?ن تشر?ع? که از سو? خداوند انجام م?گ?رد از زمان حضرت نوح م?باشد؛ ?عن? د?ن به معنا? امروز? که در آن با?د و نبا?د و دستور اجرا?? آمده است، از زمان حضرت نوحآغاز م?گرد?د. از ا?ن رو اول?ن پ?امبر اولوالعزم حضرت نوح است.فَقالَ الْمَلَأُ الَّذ?نَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما نَراکَ إِلاَّ بَشَراً مِثْلَنا وَ ما نَراکَ اتَّبَعَکَ إِلاَّ الَّذ?نَ هُمْ أَراذِلُنا بادِ?َ الرَّأْ?ِ وَ ما نَرى لَکُمْ عَلَ?ْنا مِنْ فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّکُمْ کاذِب?نَ (5)«پس اشراف و سران قوم او که کفر ورز?دند گفتند: ما تو را جز بشر? مانند خود نم? ب?ن?م [نه فرشته هست? و نه صاحب امت?از مال? و جاه?] و جز کسان? از فروما?گان ما [آن هم] ب? تأمل و به نظر بدو?، کس? را نم? ب?ن?م که از تو پ?رو? کرده باشد و برا? شما ه?چ برتر? بر خودمان نم? ب?ن?م ، بلکه شما را دروغگو م? پندار?م.»در ا?ن آ?ه واکنش قوم نوح به دعوت اله? را نشان م?دهد و تاک?د م?دارد که آنها در پاسخ به نوح از فعل (رأ?) به معنا? (د?دن) استفاده م?کنند و ا?ن نشان دهنده عمق تفکر پوز?ت?و?سم در نگاه آنان است. اول?ن موضع ا?ن قوم در مقابل پ?امبرشان ا?ن بود که عنوان م?کردند نوح ن?ز فرد? مانند آنها است و ه?چ تفاوت ماهو? با آنها ندارد. دق?قا امروزه ن?ز برخ? در قبال پ?امبر و امامان ش?عه ن?ز چن?ن موضع? را م?گ?رند و عنوان م?کنند که آنان مثل مردم عاد? بودند، اما مقدار? باهوشتر و با کار?زما? بالا بودهاند.دوم?ن موضع ا?ن بود که به اطراف?ان حضرت نوح ا?راد م?گرفتند و آنها را از طبقات پا??ن جامعه م?دانستند. در زمان پ?امبر ن?ز به اطراف?ان ا?شان خرده م?گرفتند و آنها را جوانان و ?ا بردگان م?نام?دند.همانگونه که در بالا اشاره گرد?د، استدلال قوم نوح برا? نپذ?رفتن پ?امبر? حضرت، ا?ن بود که م?گفتند ما و?ژگ? خاص? در تو نم? ب?ن?م.حال ا?ن سوال پ?ش م?آ?د که مگر حضرت نوح ا?ن ادعا را داشته که و?ژگ? خارق العاده و ?ا منحصر به فرد? دارد و ?ا مثلا انسان ن?ست که قوم او توقع د?دن ?ک ?ژگ? عج?ب در او داشتند؟در جواب با?د گفت حضرت نوح بارها بر ا?ن نکته تاک?د م?کند که ?ک انسان است و تنها تفاوت او با د?گران ا?ن است که به خدا متصل است:وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْد? خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَ?ْبَ وَ لا أَقُولُ إِنِّ? مَلَکٌ وَ لا أَقُولُ لِلَّذ?نَ تَزْدَر? أَعْ?ُنُکُمْ لَنْ ?ُؤْتِ?َهُمُ اللَّهُ خَ?ْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِما ف? أَنْفُسِهِمْ إِنِّ? إِذاً لَمِنَ الظَّالِم?نَ (6)«من هرگز به شما نم? گو?م خزائن اله? نزد من است و غ?ب هم نم? دانم و نم? گو?م من فرشته ام و [ن?ز] نم? گو?م کسان? که در نظر شما خوار م? آ?ند، خداوند خ?ر? به آنها نخواهد داد خدا از دل آنان آگاهتر است [با ا?ن حال، اگر آنها را برانم] در ا?ن صورت از ستمکاران خواهم بود» ادامه دارد ...برگرفته از سخنران? استاد رائف?پور / روا?ت عهد 29/ با کشت? نوح تا کشت? حس?ن (عل?ه السلام) پ?نوشت: 1. شعراء/1052. فرقان/ 373. هود /254. هود/265. هود/ 276. هود/ 31
۹۴/۰۳/۲۶
۰
۰
sarbaz emam zeman