در سلسله مقالات موضوع? «باکشت? نوح تا کشت? حس?ن (عل?ه السلام) » برآن?م که در ا?ام انتها?? ماه صفر، به بررس? م?زان شباهت کشت? نجات حضرت نوح با کشت? نجات عالم?ان که حس?ن بن عل? (عل?ه السلام) است بپرداز?م و ب?اموز?م که چگونه ا?ن کشت? م?‎تواند ما را از طوفان‎ها? آخرالزمان حفظ نما?د و به ?اران? برا? حضرت صاحب‎الزمان (عجل الله تعال? فرجه الشر?ف) بدل نما?د. در نوشتار پ?ش رو که اول?ن شماره از سلسله مد نظر م?‎باشد، به عنوان مقدمه به ارائه برخ? شباهت‎ها? قوم نوح با مردم آخرالزمان اشاره خواه?م نمود. بسم الله الرحمن الرح?مقرآن کتاب? موجز و مختصر است و برا? هدا?ت تمام? انسان‎ها از سو? خداوند نازل شده‎است؛ از ا?ن رو ذکر تمام? داستان‎ها و وقا?ع در آن با هدف عبرت آموز? به مخاطبان و پ?روان اسلام ارائه شده‎است.نکته لازم به ذکر ا?ن است که داستان‎ پنج تن از پ?امبران اله? که در قرآن آمده است که دارا? و?ژگ? مشترک م?‎باشند؛ ا?ن پ?امبران عبارتند از حضرت نوح، حضرت هود، حضرت صالح، حضرت لوط و حضرت شع?ب. و?ژگ? مشترک تمام?  ا?ن 5 پ?امبر ا?ن بوده که آنها قوم خود را مخاطب قرار م?‎دادند. بد?ن معنا که در داستان حضرت ابراه?م، ا?ن پ?امبر عظ?م الشان، عمو? خود و نمرود را مخاطب قرار م?‎دهد و حضرت موس? فرعون را. ?عن? مخاطب ا?ن دو پ?امبر حاکمان بوده‎اند. اما حضرتنوح تمام? قوم خود را مخاطب قرار داده و با تفکر جار? در قوم خود به مبارزه پرداخته‎است. بد?ن معنا که ه?چ فرد ?ا افراد شاخص? در مقابل حضرت نوح وجود ندارند بلکه مخاطب نوح تمام? قوم او هستند. از ا?ن‎رو خداوند  ضمن نقل داستان حضرت نوح و سا?ر پ?امبران? که ا?ن و?ژگ? را دارند از آنها به برادر قوم خود (اخاهم نوح) ?اد م?‎کند. ?عن? تاک?د بر ا?ن است که ?ک? از م?ان خود آنها به پ?امبر? برگز?ده شده‎ و قصد هدا?ت آنها را دارد.و?ژگ? اصل? قوم نوح ا?ن بوده‎است که از نظر اعتقاد?، خلق و خو? و ارزش‎ها? اخلاق?، به شدت به مردم آخرالزمان شب?ه بوده‎اند و امر خداوند در قبال آنها به گونه‎ا? بوده که در نها?ت ?ک تصف?ه اساس? صورت م?‎گ?رد و حت? ?ک نفر کافر در زم?ن باق? نم?‎ماند دق?قا همانند وعده‎ا? که خداوند در مورد آخرالزمان داده‎است.لازم به ذکر ا?ن  است که طوفان نوح در قرآن به عنوان امر اله? معرف? شده است و قرآن بارها عنوان م?‎کند که از ا?ن آ?ات عبرت بگ?ر?م در غ?ر ا?ن صورت با?د در پ?شگاه اله? پاسخگو باش?م.• و اما قوم نوح ...قرآن در توص?ف قوم نوح م?‎فرما?د کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَل?نَ (1)؛ ?عن? قوم نوح، کل پ?امبران و اصل پ?امبر? را تکذ?ب م?‎کردند و ا?ن اصل را به کل قبول نداشتند. آنها خداوند را قبول داشته اما قبول نم?‎کردند که خدا واسطه‎ا? از م?ان خودشان به عنوان پ?امبر فرستاده‎است و هم?ن امر زم?نه مخالفت آنها با حضرت نوح و اصل پ?امبر? و در نها?ت نزول عذاب بر آن‎ها را فراهم آورد و آنها و تفکرات را?ج در ا?ن قوم را برا? تمام آدم?ان آ?ه  و نشانه قرار داد: وَ قَوْمَ نُوحٍ لَمَّا کَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْناهُمْ وَ جَعَلْناهُمْ لِلنَّاسِ آ?َةً وَ أَعْتَدْنا لِلظَّالِم?نَ عَذاباً أَل?ماً (2) « و قوم نوح را هنگام? که رسولان ( ما ) را تکذ?ب کردند غرق نمود?م، و آنان را درس عبرت? برا? مردم قرار داد?م و برا? ستمگران عذاب دردناک? فراهم ساخته ا?م»شاخصه‎ها? قوم نوح:اول?ن و?ژگ? اصل? که در م?ان ا?ن قوم بروز و نمود داشته است، پوز?ت?و?سم (اثبات گرا??) بوده‎ است. ا?ن تفکر بر ا?ن مسئله تاک?د دارد که تمام چ?زها?? که م?‎ب?نم برا?م اثبات شده‎است و باق? چ?زها? ناد?دن? برا?م قابل?ت اثبات ندارد.در توض?ح ا?ن اصل و رابطه آن با قوم نوح با?د از نوع دعوت ا?ن پ?امبر اله? در قبال قوم خود، آغاز نما??م.خداوند در قرآن از ش?وه و آغاز دعوت حضرت نوح و پاسخ قوم او بد?ن صورت ?اد م?‎کند:وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ إِنِّ? لَکُمْ نَذ?رٌ مُب?نٌ (3)«و همانا نوح را به سو? قومش فرستاد?م که [به آنها بگو] ب? ترد?د من برا? شما [از جانب خدا] ب?م دهنده ا? آشکارم.»أَنْ لا تَعْبُدُوا إِلاَّ اللَّهَ إِنِّ? أَخافُ عَلَ?ْکُمْ عَذابَ ?َوْمٍ أَل?مٍ (4)«که جز خدا را نپرست?د ، که همانا من بر شما از عذاب روز? دردناک ب?م دارم.»در ا?ن دو آ?ه حضرت نوح به سه اصل اول?ه د?ن ?عن? توح?د، معاد و نبوت اشاره م?‎نما?د. لازم به ذکر است اول?ن تشر?ع? که از سو? خداوند انجام م?‎گ?رد از زمان حضرت نوح م?‎باشد؛ ?عن? د?ن به معنا? امروز? که در آن با?د و نبا?د و دستور اجرا?? آمده است،  از زمان حضرت نوحآغاز م?‎گرد?د. از ا?ن رو اول?ن پ?امبر اولوالعزم حضرت نوح است.فَقالَ الْمَلَأُ الَّذ?نَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما نَراکَ إِلاَّ بَشَراً مِثْلَنا وَ ما نَراکَ اتَّبَعَکَ إِلاَّ الَّذ?نَ هُمْ أَراذِلُنا بادِ?َ الرَّأْ?ِ وَ ما نَرى‏ لَکُمْ عَلَ?ْنا مِنْ فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّکُمْ کاذِب?نَ (5)«پس اشراف و سران قوم او که کفر ورز?دند گفتند: ما تو را جز بشر? مانند خود نم? ب?ن?م [نه فرشته هست? و نه صاحب امت?از مال? و جاه?] و جز کسان? از فروما?گان ما [آن هم] ب? تأمل و به نظر بدو?، کس? را نم? ب?ن?م که از تو پ?رو? کرده باشد و برا? شما ه?چ برتر? بر خودمان نم? ب?ن?م ، بلکه شما را دروغگو م? پندار?م.»در ا?ن آ?ه واکنش قوم نوح به دعوت اله? را نشان م?‎دهد و تاک?د م?‎دارد که آنها در پاسخ به نوح از فعل (رأ?) به معنا? (د?دن) استفاده م?‎کنند و ا?ن نشان دهنده عمق تفکر پوز?ت?و?سم در نگاه آنان است. اول?ن موضع ا?ن قوم در مقابل پ?امبرشان ا?ن بود که عنوان م?‎کردند نوح ن?ز فرد? مانند آنها است و ه?چ تفاوت ماهو? با آنها ندارد. دق?قا امروزه ن?ز برخ? در قبال پ?امبر و امامان ش?عه ن?ز چن?ن موضع? را م?‎گ?رند و عنوان م?‎کنند که آنان مثل مردم عاد? بودند، اما مقدار? باهوش‎تر و با کار?زما? بالا بوده‎اند.دوم?ن موضع ا?ن بود که به اطراف?ان حضرت نوح ا?راد م?‎گرفتند و آنها را از طبقات پا??ن جامعه م?‎دانستند. در زمان پ?امبر ن?ز به اطراف?ان ا?شان خرده م?‎گرفتند و آنها را جوانان و ?ا بردگان م?‎نام?دند.همان‎گونه که در بالا اشاره گرد?د، استدلال قوم نوح برا? نپذ?رفتن پ?امبر? حضرت،  ا?ن  بود که م?‎گفتند ما و?ژگ? خاص? در تو نم? ب?ن?م.حال ا?ن سوال پ?ش م?‎آ?د که مگر حضرت نوح ا?ن ادعا را داشته که و?ژگ? خارق العاده و ?ا منحصر به فرد? دارد و ?ا  مثلا انسان ن?ست که قوم او توقع د?دن ?ک ?ژگ? عج?ب در او داشتند؟در جواب با?د گفت حضرت نوح بارها  بر ا?ن نکته تاک?د م?‎کند که ?ک انسان است و تنها تفاوت او با د?گران ا?ن است که به خدا متصل است:وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْد? خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَ?ْبَ وَ لا أَقُولُ إِنِّ? مَلَکٌ وَ لا أَقُولُ لِلَّذ?نَ تَزْدَر? أَعْ?ُنُکُمْ لَنْ ?ُؤْتِ?َهُمُ اللَّهُ خَ?ْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِما ف?‏ أَنْفُسِهِمْ إِنِّ? إِذاً لَمِنَ الظَّالِم?نَ (6)«من هرگز به شما نم? گو?م خزائن اله? نزد من است و غ?ب هم نم? دانم و نم? گو?م من فرشته ام و [ن?ز] نم? گو?م کسان? که در نظر شما خوار م? آ?ند، خداوند خ?ر? به آنها نخواهد داد خدا از دل آنان آگاهتر است [با ا?ن حال، اگر آنها را برانم] در ا?ن صورت از ستمکاران خواهم بود» ادامه دارد ...برگرفته از سخنران? استاد رائف?‎پور / روا?ت عهد 29/ با کشت? نوح تا کشت? حس?ن (عل?ه السلام) پ?نوشت: 1. شعراء/1052. فرقان/ 373. هود /254. هود/265. هود/ 276. هود/ 31