بسمالله الرحمن الرح?م در شمارگان گذشته از مجموعه مقالات پ?ش رو، در ابتدا به بررس? نگاه اد?ان غ?ر اله? مانند بودا و ش?نتو، به مقوله حکومت آخرالزمان پرداخت?م و پس از آن، به صورت مبسوط، به بررس? منج? و چگونگ? بشارت او، در اد?ان زرتشت? و ?هود?ت پرداخت?م. در ا?ن شماره و چند شماره آت? در نظر دار?م به ام?د خدا، به بررس? نوع نگاه حاکم بر مس?ح?ت به مقوله منج? موعود، بپرداز?م.
* آنچه در ا?ن مقالات با عنوان موعود در مس?حت ارائه م?گردد با استناد به کتاب مقدس انج?ل بوده و تفاوت بس?ار? با آنچه امروزه به عنوان مس?ح?ت صه?ون?سم نام?ده م?شود دارد.مس?ح?ان و بازگشت مس?حاند?شه بازگشت ع?س? (عل?هالسلام) ?ک? از باورها? جامعه مس?ح?ت را تشک?ل م?دهد. ا?ن شوق و انتظار در بخشها? قد?م?تر عهد جد?د مانند رساله اول و دوم پولس به تسالون?ک?ان به خوب? منعکس شده است، اما در رساله ها? بعد? مانند رساله ها? پولس به ت?موتاؤس و ت?طس، همچن?ن رساله پطرس، به بعد اجتماع? مس?ح?ت توجه گشته است .ا?ن مسأله از آنجا ناش? م?شد که مس?ح?ان با گذشت زمان بر ا?ن د?دگاه قائل شدند که بازگشت مس?ح بر خلاف تصور آنها نزد?ک نخواهد بود، هر چند اقل?ت? از آنان بر ا?ن عق?ده باق? ماندند که ع?س? به زود? خواهد آمد و حکومت هزار ساله خود را تشک?ل خواهد داد؛ حاکم?ت? که در روز داور? پا?ان خواهد ?افت. از هم?ن رو از د?ر باز گروهها? کوچک? به نام هزاره گرا در مس?ح?ت پد?د آمدند که تمام سع? و تلاش خود را صرف آمادگ? برا? ظهور دوباره ع?س? در آخرالزمان م?کنند.البته وجود آ?ات? در انج?ل، ا?ن حالت انتظار را تشد?د م?کند و با اشاره به عدم تع??ن وقت ظهور، آن را ناگهان? معرف? م?کند. به عنوان مثال در انج?ل متّا از زبان ع?س? عل?هالسلام ا?ن گونه نقل شده است که : «شما نم?توان?د زمان و موقع آمدن مرا بدان?د؛ ز?را ا?ن فقط در ?د قدرت خداست. ه?چ بشر? از آن لحظه «زمان ظهور» آگاه? ندارد، حت? فرشتگان. تنها خدا آگاه است.»(1) و ?ا آن که در انج?ل لوقا ا?ن چن?ن آمده است: «مس?ح م?گو?د: هم?شه آماده باش?د، ز?را که من زمان? م?آ?م که شما گمان نم?بر?د.»(2) بحث انتظار از مباحث کل?د? و مهم در مس?ح?ت مخصوصا در انج?ل است؛ مثلا در بخشها?? از انج?ل آمده است: «کمرها? خود را بسته و چراغها? خود را افروخته بدار?د. با?د مانند کسان? باش?د که انتظار آقا? خود را م?کشند که چه وقت از عروس? مراجعت کند. تا هر وقت آ?د و در را بکوبد، ب?درنگ برا? او باز کنند. خوشا به حال آن غلامان که آقا? ا?شان چون آ?د ا?شان را ب?دار ?ابد. پس شما ن?ز مستعد باش?د، ز?را در ساعت? که شما گمان نم?بر?د، پسر انسان م?آ?د.»(3)لازم به ذکر است، در ا?ن فراز از کتاب مقدس، به وضوح از لغت پسر انسان به عنوان منج? موعود، ?اد شدهاست و ا?ن لقب? است که حضرت ع?س?(ع) به موعود نها?? اطلاق م?کند. با?د گفت صاحبنظران بر ا?ن باورند که منظور از پسر انسان، حضرت ع?س? ن?ست. ز?را مطابق با اعتقاد مس?ح?ان، ع?س? پسر خدا م?باشد. بنابرا?ن پسر انسان با پسر خدا، دو فرد متفاوت م?باشند.در بخشها? د?گر? از انج?ل که به وضوح به ترس?م و?ژگ?ها? «پسر انسان» پرداختهشدهاست ا?ن صفات و و?ژگ?ها به صفات و و?ژگ?ها? موعود در مذهب ش?عه اثن? عشر? بس?ار نزد?ک و در جاها?? کاملا منطبق م?باشد.همچن?ن با?د گفت مس?ح?ت ضمن تأک?د بر غ?ر منتظره بودن بازگشت ع?س? و وقوع امر ظهور، هدف از ا?ن بازگشت را ا?جاد حکومت? اله? در راستا? حکومت اله? آسمانها ارز?اب? م?کند و علاوه بر ا?ن ظهور مس?ح را ?گانه راه حل برا? ادامه ح?ات و زندگان? بر م?شمرد و ع?س? را منج? انسانها و پادشاه پادشاهان معرف? م?کند. آنها معتقد هستند که مس?ح، بر اساس سخنان دان?ال نب? س?ستم اجتماع?، اقتصاد?، س?اس?، ترب?ت? و مذهب? جهان را عوض خواهد کرد و جهان? بر مبنا? راه و روش خدا بنا م?کند.مس?ح?ان همچن?ن برا? ظهور حضرت ع?س? بن مر?م علامات? قائل م?باشند:«عنقر?ب بعد از آن آزما?ش سخت، روزگاران خورش?د ت?ره و تار م?گردد و ماه نور خود را از دست خواهد داد و ستارگان افول خواهند کرد و قدرتها? آسمان? ن?ز به لرزه در خواهند آمد و سپس آثار و علائم ظهور آن مرد آسمان? آشکار خواهد شد و سپس تمام? قبائل زم?ن نگران و غمگ?ن م?گردند و آنگاه ع?س? از ابرها? آسمان با جلال و شکوه و قدرت فرو خواهد آمد.» (4)در انج?ل مرقس ن?ز ضمن تاک?د بر مضام?ن گذشته، به جمعآور? ?اران توسط مس?ح اشاره شده است: «سپس ع?س? با شکوه و جلال و قدرت خواهد آمد و فرشتگان تحت امر خود را به اطراف و اکناف عالم روانه خواهد کرد و منتخبان خود را از چهار گوشه جهان از بالاتر?ن نقطه آسمان تا پا??نتر?ن نقطه زم?ن جمع خواهد کرد.»(5)ادامه دارد ...پ?نوشت:1. انج?ل مت? 36: 242. لوقا 40: 123. لوقا ، فصل 12 ، بندها? 35 و 364. انج?ل مت? 30 - 29: 245. مرقس 27 - 24: 13
۹۴/۰۳/۲۶
۰
۰
sarbaz emam zeman