در شماره گذشته به آمپر?سم (اصالت حس) و به تبع آن اکسپر?منتال?زم (اصالت تجربه) به عنوان دو و?ژگ? اصل? قوم نوح اشاره نموده و ا?ن د?دگاه را، از و?ژگ?ها? انسان مدرن در قبال عدم پذ?رش امور غ?ب? عنوان کرد?م. در ا?ن شماره در نظر دار?م به اقدامات? که حضرت نوح در چارچوب ماد? برا? هدا?ت قوم خود انجام دادهاند پرداخته و بر ا?ن امر تاک?د دار?م که ا?شان ن?ز به علوم و حواس ماد? ن?ز معتقد بوده اند اما فراتر از ا?ن امور، وجود عالم غ?ب و نامحسوسات را ن?ز باور داشتهاند.
بسم الله الرحمن الرح?محضرت نوح کشت? خود را در مدت زمان? طولان? (از دو سال تا چهل سال عنوان شدهاست) در مقابل د?دگان مردم? که تمام ?ق?ن?ات را با حواس خود م?سنج?دند ساخت. (در برخ? روا?ات آمده است ا?ن کشت? 600 متر طول400 متر عرض و 300 متر ارتفاع داشتهاست.)ا?شان کشت? خود را در ب?ابان و در خشک? شد?د? ساخت و نشانه وجود ا?ن خشک? در قرآن ا?نگونه آمدهاست که نوح نب? عل?ه السلام به قوم خود وعده بارش باران و جار? شدن چشمهها، در صورت طلب آمرزش و ا?مان به خداوند را م?دهد؛ ا?ن وعده نشان م?دهد که قوم نوح دچار خشکسال? شدهبودند.?ُرْسِلِ السَّمَاء عَلَ?ْکُم مِّدْرَاراً (1)«(اگر چن?ن کن?د) خدا از آسمان بارانها? پر خ?ر و برکت را پ?اپ? م?باراند.»نکته جالب ا?نجاست که طوفان نوح ن?ز از هم?ن دو منبع سار? و جار? گرد?د؛ ?عن? از آسمان باران بار?د و از زم?ن چشمه جوش?د و کفار را غرق کرد؛ ?عن? از همان جا?? که قوم نوح منتظر بودند و کمبود داشتند عذاب نازل گرد?د.نوح علاوه بر علم به محسوسات، علم? دارد که قوم او از آن ب?بهرهاند و آن علم به آمدن طوفان است. به تعب?ر? با نگاه تجربهگرا?? ا?ن قوم، ا?ن طوفان به ه?چ عنوان قابل?ت بررس? ندارد و امر? ناممکن است؛ اما پ?شب?ن? پ?امبر در خصوص وقوع ا?ن طوفان به اندازها? ?ق?ن? است که ضمن ساخت کشت? عظ?م و محکم، معتقد است در م?ان آن طوفان ا?ن کشت? به ا?ن بزرگ? و عظمت دچار تلاطم م?شود مگر ا?نکه خدا رحم کرده و حافظ آن باشد.ا?ن حرف برا? قوم? که تمام معرفت و علم آنها منحصر به چارچوب ماد? است ب?شتر به ?ک شوخ? شب?ه است و قوم نوح ا?ن و?ژگ? را داشته اند.نگاه ماد?گرا?ان امروز? ن?ز به حکومت نها?? آخرالزمان و و?ژگ?ها? منحصر به فرد آن مانند: جهان? بودن، زندگ? درنده خو و ح?وان اهل? در کنار هم، سخاوتمند? سرشار مردم نسبت به هم و ... هم?نگونه (?عن? غ?رقابل باور) است.واکنش قوم نوح در قبال ساخت کشت? توسط ا?شان، استهزاء بودهاست؛ ز?را به دل?ل اعتقاد نداشتن به امور غ?ب?، ساخت کشت? به ا?ن عظمت و بزرگ?، توسط فرد? که در امر نجار? ناش? است و آن هم در ب?ابان? که با کمبود آب مواجه است را امر? تمسخر آم?ز و حت? د?وانهوار م?دانستند. با?د گفت به تعب?ر امروز? از نظر قوم نوح طرح او در ساخت کشت? توج?ه اقتصاد? نداشت.همانگونه که پ?ش از ا?ن اشاره گرد?د ا?ن نگاه تقابل دو د?دگاه را نشان م?دهد: ?ک? معرفت را منحصر به چارچوبها? ماد? م?ب?ند و ?ک? د?گر علاوه بر تجرب?ات ماد?، به عوامل غ?رماد? ن?ز معتقد است.حال ا?ن سوال پ?ش م?آ?د که چرا معجزه حضرت نوح ا?ن نبود که به جا? ساخت کشت? در مقابل طوفان، به همراه اندک ?اران خود، رو? آب راه برود؟در پاسخ با?د گفت گو?ا خداوند در نظر دارد با دادن دستور ساخت کشت? به پ?امبر خود، به قوم نوح نشان دهد که خدا ن?ز حواس ماد? را قبول دارد اما فراتر از حواس ماد?، امور معنو? قدرت? بالاتر از امور ماد? ن?ز وجود دارد که در ا?ن چارچوب حواس نم?گنجد اما واقع? و ?ق?ن? است.نوح به ه?چ وجه منکر اعتبارات و محسوسات انسان? ن?ست و بالعکس بهتر?ن کار را م?کند و با استفاده از امر? ماد? که به دستور اله? مامور به ساخت آن بود از عذاب خدا که طوفان? به آن عظمت است در امان م?ماند. نوح کشت? خود را با محاسبات ف?ز?ک? و ر?اض? و تمام اسباب و لوازم ماد? با دستور خدا و طبق راهنما??ها? اله? ساخت.پس اگر دق?ق و موشکافانه بررس? نما??م حت? از نظر امپر?س?م و اکسپر?منتال?زم ن?ز کار نوح غ?ر عقلان? نبودهاست و در چارچوب عقل انجامگرفتهاست.قرآن کر?م در مورد نشانهها? رس?دن عذاب اله? م?فرما?د:حَتَّى إِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ ف?ها مِنْ کُلٍّ زَوْجَ?ْنِ اثْنَ?ْنِ وَ أَهْلَکَ إِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَ?ْهِ الْقَوْلُ وَ مَنْ آمَنَ وَ ما آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَل?لٌ (2)«کار نوح و قومش بد?ن ترت?ب مى گذشت، تا آن گاه که فرمان ما در رس?د و از آن تنور به نشانه فرارس?دن عذاب، آب فوران کرد، به نوح گفت?م: از هر ح?وانى دو تا، ?ک نر و ?ک ماده، در آن کشتى حمل کن و ن?ز خانواده ات ـ مگر آن کسى که پ?ش تر وعده ما مبنى بر غرق شدن او به اثبات رس?ده است ـ و ن?ز کسانى را که ا?مان آورده اند در کشتى سوار کن و جز عده اى اندک با او به خدا ا?مان ن?اورده بودند.»از آ?ه بالا در م??اب?م که پس از وقوع نشانهها? طوفان، حضرت نوح مامور به جمعآور? جفتها? ح?وانات شدهاست. ?عن? فرصت? قابل توجه م?ان وجود نشانهها? طوفان تا وقوع طوفان اصل? که همان امر اله? است وجود داشتهاست.با ا?ن وجود قوم او باز هم ا?مان ن?اورند و سوار کشت? نشدند چون با استناد به حواس ماد? خود، وقوع طوفان را ناممکن م?دانستند.قرآن کر?م در خصوص گستردگ? طوفان نوح و واکنش قوم او در قبال ا?ن طوفان م?فرما?د:وَ هِ?َ تَجْر? بِهِمْ ف? مَوْجٍ کَالْجِبالِ وَ نادى نُوحٌ ابْنَهُ وَ کانَ ف? مَعْزِلٍ ?ا بُنَ?َّ ارْکَبْ مَعَنا وَ لا تَکُنْ مَعَ الْکافِر?نَ (3)قالَ سَآو? إِلى جَبَلٍ ?َعْصِمُن? مِنَ الْماءِ قالَ لا عاصِمَ الْ?َوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ وَ حالَ بَ?ْنَهُمَا الْمَوْجُ فَکانَ مِنَ الْمُغْرَق?ن (4)و کشتى، آنان را در م?ان امواجى کوه پ?کر به پ?ش مى برد، و نوح پسرش را که در کنارى دور از کشتى بود ندا داد که: اى پسرک من، با ما بهکشتى سوار شو و با کافران مباش که غرق خواهى شد. پسر گفت: به زودى بر کوهى که مرا از ا?ن آب در امان دارد جاى مى گ?رم. نوح گفت: امروز براى مردم ه?چ نگهدارنده اى از عذاب خدا ن?ست، جز براى کسانى که خدا بر آنان رحمت آورده و به آنان توف?ق ا?مان داده و با ما در کشتى سوار شده اند. و موج م?ان آن دو حا?ل شد و پسر از غرق شدگان بود. در توض?ح پ?رامون آ?ه 43 که واکنش پسر نوح که به عنوان نما?نده تفکر قوم او در قبال عذاب اله? به ارائه سخن م?پردازد ا?ن مهم را نشان م?دهد عقل ف?ز?ک? و ماد? م?گو?د برا? مصون ماند در برابر س?ل با?د به منطقها? مرتفع رفت و پسر نوح ن?ز با تک?ه بر هم?ن د?دگاه، از سوار شدن در کشت? نجات پدرش سر باز م?زند اما به دل?ل وجود قدرت? بالاتر از محسوسات و عقل ماد?، دچار عذاب اله? م?گردد.ادامه دارد ...برگرفته از سخنران? استاد رائف?پور / روا?ت عهد 29/ با کشت? نوح تا کشت? حس?ن (عل?ه السلام)پ?نوشت: 1. نوح/112. هود/ 403. هود/ 424. هود/ 43
۹۴/۰۳/۲۸
۰
۰
sarbaz emam zeman